Konewka. Schron kolejowy z czasów II wojny światowej.
Konewka. Schron kolejowy z czasów II wojny światowej.
Pola Neis Pola Neis
2976
BLOG

Tajemnicze schrony w Konewce i Jeleniu – woj. łódzkie

Pola Neis Pola Neis Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

 W okolicach Spały i Tomaszowa Mazowieckiego znajdują się dwa - spośród czterech w Polsce - obiekty, które miały ochronić pociągi sztabowe przed bombardowaniem.

Schrony kolejowe wybudowali w latach 1940-1941 Niemcy podczas budowy stanowisk dowodzenia na środkowym odcinku frontu wojny. Budowle otrzymały kryptonim „Anlage Mitte” .

Pociągi pod żelbetonem

Obiekty w spalskich lasach miały charakter bliźniaczych kompleksów betonowych schronów. I jak można przeczytać w informatorze „Konewka – Jeleń, Niemieckie stanowisko dowodzenia dla pociągów sztabowych z II wojny światowej”: Budowle te różnią się jedynie kształtem; schron w Konewce jest prosty (ma długość ok. 385 m), w Jeleniu ma zaś kształt łuku (jego długość to 355 m). W pobliżu usytuowano schrony zaplecza technicznego mieszczące agregaty prądotwórcze, kotłownie, filtry i wentylatory tłoczące, podziemnymi kanałami, do schronu kolejowego ogrzane i oczyszczone powietrze. Inne obiekty mieściły hydrofornie i stacje uzdatniania wody, studnie i transformatory. Każdy z kompleksów posiadał własną sieć wodno-kanalizacyjną.”  I choć budowę kompleksów zakończono w 1941 r., to: nie wykorzystano ich jako stanowisk dowodzenia w czasie ataku na Związek Radziecki. Hitler i jego dowódcy kierowali bowiem rozwojem sytuacji na froncie wschodnim ze schronów w „Wilczym Szańcu” koło Kętrzyna i kwater rozmieszczonych w okolicznych mazurskich lasach. Do schronu w Konewce sporadycznie wjeżdżały pociągi, czemu towarzyszyły szczególne środki ostrożności. W późniejszym okresie wojny Niemcy wykorzystywali schron w Konewce jako magazyn amunicji, w Jeleniu była filia zakładów Daimler-Benz remontujących silniki lotnicze. Do dziś krążą opowieści o tajemniczych podziemiach schronów, gdzie powstawały tajne bronie, benzyna syntetyczna czy też rakiety V-2”.

Prawie jak w jaskini

Wojennej tajemnicy schronów do dziś nie udało się ostatecznie wyjaśnić.  „Obecnie  prowadzone są  prace poszukiwawczo – badawcze zmierzające do wyjaśnienia wojennych tajemnic obiektów. Przekazy i dotychczasowa penetracja obiektów wskazuje bowiem na możliwość istnienia podziemnych kondygnacji lub rozbudowanej sieci instalacji technicznych” - można przeczytać we wspomnianym informatorze.

Ukryte w lesie budowle stały się za to atrakcją turystyczną.

 W Konewce zwiedzającym udostępniono trasę Turystyczną „Bunkier w Konewce”. W oświetlonym schronie znajdują się ekspozycje militariów i wystawy tematyczne związane z historią II wojny światowej. Na zewnątrz jest parking, miejsca odpoczynku i na biwak, szlak spacerowy.

W miesiącach zimowych część podziemna schronu jest noclegowiskiem nietoperzy. Wtedy niższa kondygnacja, będąca domem dla tych ssaków jest zakrywana i niedostępna dla odwiedzających.  

Zapuszczony gigant

O ile w schronie w Konewce stworzono warunki do zwiedzania, to ten w Jeleniu znajduje się w opłakanym stanie.

Aby do niego dotrzeć, od głównej drogi,  z jednej strony – w ślad za zielonym szlakiem pieszym –  trzeba pokonać wąską ścieżkę przez gąszcz leśnych krzewów, z drugiej strony dostać się można już bardziej wygodnym odcinkiem asfaltu.

Teren wokół schronu jest  niezagospodarowany. Popadające w ruinę budynki  dawnego zaplecza technicznego, zaniedbany plac, brak miejsca do odpoczynku.   

Mimo że na zewnątrz schron nie nosi widocznych oznak niszczenia, to jego wewnętrzny labirynt prowadzi w ciemną czeluść. Szokuje widokiem coraz większej dewastacji: zaśmiecony, z pomalowanymi i odrapanymi ścianami.

Opuszczonej budowli nie warto jednak skreślać z turystycznej mapy. Bowiem obiekt skrzętnie ukrywany przez Niemców, może i teraz wprawić w zdumienie, zaimponować wielkością.

I jeśli komuś znudziły się „zwykłe” atrakcje, to schowane w spalskich lasach gigantyczne schrony kolejowe, do wnętrza których mogły wjeżdżać całe pociągi sztabowe, na każdym zrobią wrażenie.

Więcej zdjęć ekspozycji i wystaw w schronie w Konewce na: www.polaneis.pl

Zobacz galerię zdjęć:

Konewka. Tablica informacyjna na terenie kompleksu schronów.
Konewka. Tablica informacyjna na terenie kompleksu schronów. Konewka. Schron - widok ściany zewnętrznej. Konewka. Fragment zewnętrznej ściany schronu. Konewka. Schron z zewnątrz. Konewka. Tył schronu. Konewka. Jeden z budynków zaplecza technicznego na terenie kompleksu. Konewka. Budynek zaplecza technicznego schronu kolejowego. Konewka. Wejście do schronu kolejowego. Konewka. Ekspozycja wewnątrz schronu. Konewka. Ekspozycje militariów wewnątrz schronu. Konewka. Wystawa tematyczna wewnątrz schronu. Konewka. Wnętrze schronu. Konewka. Mapy bunkrów w Konewce i Jeleniu. Konewka. Mapa niemieckich umocnień w okolicach Łodzi. Konewka. Kanał pod zdemontowanymi torami w schronie kolejowym. Konewka. Korytarz techniczny w schronie kolejowym. Konewka. Opis bunkrów w Konewce i Jeleniu. Konewka. Makieta schronu w Jeleniu. Jeleń. Schron kolejowy - ściana boczna zewnętrzna. Jeleń. Wejście do schronu kolejowego. Jeleń. Wnętrze schronu kolejowego. Jeleń. Schron kolejowy z zewnątrz. Jeleń. Budynki techniczne obok schronu kolejowego.
Pola Neis
O mnie Pola Neis

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości